Ook dit jaar verhogen de meeste internet providers hun abonnementsprijzen voor bestaande en nieuwe klanten. Dit gebeurt voornamelijk in de eerste helft van het jaar, tot 1 juli. Ben je het als klant niet eens met de prijsverhoging? Dan kun je in veel gevallen overstappen. Dit moet je erover weten.
Jaarlijkse internet prijsupdate per provider
Dit jaar hebben de meeste internet providers hun prijzen verhoogd, of gaan dat doen per 1 juli zoals KPN en Ziggo.
De volgende internet prijswijzigingen gelden in 2024:
Provider | Per wanneer | Prijs verandering |
---|---|---|
Odido | 1 januari | Alle pakketten 5,7% duurder |
Delta |
|
|
Youfone | 1 maart | Alle glasvezel pakketten (via KPN) € 3,50 goedkoper |
Caiway | 1 maart | Alle pakketten € 2,50 tot € 4,50 duurder |
Freedom | 1 mei | Alle pakketten € 6,- tot € 10,- goedkoper |
Ziggo | 1 juli | Alle pakketten € 1,- tot € 2,- duurder |
KPN | 1 juli | Alle pakketten tot € 2,- duurder
(alleen snelste pakket blijft gelijk in prijs) |
Solcon | 1 juli | Alle pakketten € 2,- duurder |
Online.nl | 1 juli | Alle pakketten € 4,50 duurder |
Opvallend is dat Freedom en Youfone met de opwaartse prijstrend van eerdere jaren breken en juist hun maandprijzen hebben verlaagd met respectievelijk € 3,50 tot € 10,- op sommige abonnementen.
Wat Budget Thuis met de internet prijzen gaat doen is nog niet bekend.
Waarom passen internet providers hun tarieven jaarlijks aan?
Elk jaar passen internet providers hun abonnementsprijzen aan naar de inflatiecorrectie van het vorige jaar. Providers mogen dat doen, omdat je met het aangaan van je contract akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden waarin staat dat ze tussentijds een inflatiecorrectie mogen doorvoeren.
Daarbovenop kunnen providers de prijs ook nog aanpassen voor het onderhoud van de netwerken en de investeringen die gedaan moeten worden in het aanleggen van nieuwe netwerken en apparatuur. Zo kan een prijsverhoging voorkomen die hoger is dan de inflatiecorrectie.
Mag je vanwege een internet prijsverhoging kosteloos opzeggen?
Krijg je te maken met een tussentijds prijsaanpassing van je internet, dan mag je soms tussentijds en kosteloos opzeggen.
Wanneer de prijs van jouw internet pakket namelijk tussentijds wordt verhoogd met méér dan de inflatiecorrectie van het voorgaande jaar (3,8% in 2023 vastgesteld door het CBS), dan moet je de gelegenheid krijgen om je abonnement eenzijdig kosteloos op te zeggen.
In dat geval is een algemene mededeling niet voldoende. Je hoort hierover persoonlijk bericht te krijgen, per e-mail of brief, uiterlijk één maand voordat de nieuwe prijs in gaat. In deze brief moet een aantal dingen staan vermeld:
- Wat je rechten zijn met betrekking tot kosteloos opzeggen
- Tot welke datum je uiterlijk kosteloos mag overstappen
Bedraagt de prijsaanpassing minder dan, of evenveel als de inflatiecorrectie? Dan hoeft je provider jou hier niet persoonlijk over te informeren en mag deze wijziging doorgevoerd worden. In dat geval mag je ook niet kosteloos je abonnement opzeggen.
💡 Je mag altijd overstappen als je contractvrij bent
Prijsverhoging of niet, wanneer je al langer dan 12 maanden (of 24 maanden in het geval van een 2 jaar contract) bij dezelfde internet provider zit, dan ben je contractvrij. Je mag dan per direct overstappen, met een opzegtermijn van 30 dagen en inclusief gratis overstapservice.
In dat geval kan internet vergelijken en een nieuw abonnement aanvragen goedkoper zijn dan blijven zitten bij je huidige provider. Ondanks dat de meeste providers hun prijzen ergens in het jaar verhogen, kun je als nieuwe klant weer gebruik maken van een internet aanbieding met (flinke) korting. Dit voordeel loop je sowieso mis als je na je contracttermijn blijft zitten.