Nieuws   Mobiel  
Nummerbehoud bij je mobiele abonnement

Nummerbehoud bij je mobiele abonnement

Je kan nummerbehoud aanvragen voor alle type abonnementen. Dit kan met een sim only of telefoon abonnement naar een ander abonnement, en van prepaid naar een abonnement. Het maakt daarbij niet uit of je bij je huidige provider blijft of met nummerbehoud overstapt naar een andere provider.


Hoelang van te voren kan ik overstappen naar een andere provider?

Heb je op dit moment een mobiel abonnement lopen en je wil je overstappen met nummerbehoud? Dan kan je dit al vanaf vier maanden voor het einde van je contractdatum doorgeven.

Als je van prepaid naar een mobiel abonnement overstapt, kan je dit zelfs elk moment doen. Met een prepaid kaart zit je namelijk niet vast aan een contractdatum.

Hoe vraag ik nummerbehoud aan?

Je vraagt nummerbehoud aan tijdens het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement. Geef in het aanmeldformulier aan dat je nummerbehoud wilt.

Als je overstapt naar een andere provider zorgt je nieuwe provider voor de overstap. Je nieuwe provider zegt je contract op en regelt nummerbehoud met je huidige provider. Daarbij houdt je nieuwe provider rekening met de einddatum van je huidige contract én de opzegtermijn van één maand.

Wanneer wordt mijn nummer overgezet?

Het overzetten van je huidige nummer op je nieuwe simkaart gebeurt na de einddatum van je huidige contract. Vooraf stuurt je provider je een sms met de datum van overzetten.

Het overzetten van je nummer gebeurt altijd op een werkdag tussen 8:30 en 18:00 uur. Tot dat moment kan je gebruik maken van je oude simkaart. Zodra je merkt dat je simkaart geen ontvangst meer heeft, kan je zelf je nieuwe simkaart in je telefoon plaatsen. Je oude nummer is dan overgezet op je nieuwe simkaart.

Kan ik overstappen naar andere provider met nummerbehoud?

Of je nu van prepaid naar sim only gaat, of van sim only naar een telefoon abonnement, je kunt altijd nummerbehoud aanvragen. Dit geldt ook voor overstappen naar een andere provider. Elke provider biedt nummerbehoud aan. Dat is wel zo makkelijk. Je nummer ken je inmiddels wel goed uit je hoofd en is bekend in je sociale kring

Tip: zeg je nummer niet zelf op. Wil je je huidige nummer behouden? Zeg dan niet zelf je huidige contract op. Nummerbehoud regelt de provider voor jou bij de aanvraag van een verlenging of bij het overstappen van provider. Door zelf je abonnement op te zeggen bestaat de mogelijkheid dat je je nummer kwijtraakt.

Is nummerbehoud aanvragen gratis?

Nummerbehoud aanvragen is bijna altijd gratis. Dit is inmiddels een standaard service geworden van providers. Alle mobiele providers op Keuze.nl bieden nummerbehoud gratis aan. Vraagt je nieuwe provider toch geld voor nummerbehoud? Dan mag dit maximaal € 10,- kosten.

Hoe kan ik nummerbehoud aanvragen?

Er zijn wat verschillen tussen de regels voor nummerbehoud aanvragen met een prepaid kaart in vergelijking met nummerbehoud bij een abonnement met sim only of een telefoon abonnement. Maar over het algemeen volg je hetzelfde stappenplan:

1Kies de beste aanbieding Selecteer met sim only vergelijken en telefoon abonnement vergelijken het beste mobiele abonnement voor jou. Vervolgens sturen we je door naar het aanmeldformulier op de website van de provider van jouw keuze. Daar vul je jouw wensen voor het contract in en selecteer je 'nummerbehoud'. Vraag vervolgens je contract aan.2Je aanvraag voor nummerbehoud wordt geregeld Heb je je aanvraag ingestuurd? Dan ontvang je op je e-mailadres een bevestiging van je bestelling. Jouw nieuwe abonnement wordt in orde gemaakt. Stap je over naar een andere provider? Dan regelt je nieuwe provider met je huidige provider dat jouw contract wordt opgezegd en je nummer wordt overgezet op je nieuwe simkaart.
Om te controleren of het nummer wat je voor nummerbehoud hebt opgegeven echt van jou is, sturen providers je na de aanvraag vaak een sms met een bevestigingscode. Op deze manier kan jij verifiëren dat het nummer van jou is.3Activeer je nieuwe simkaart Op de eerste dag van je nieuwe abonnement wordt je nummer overgezet. Je ontvangt vaak een nieuwe simkaart. De provider stuurt vaak een sms'je met de dag en tijdsindicatie waarop je nummer wordt overgezet.

Hoe werkt nummerbehoud van prepaid naar abonnement?

Als je op dit moment een prepaid simkaart hebt, kan je het makkelijkst overstappen met nummerbehoud. Met een prepaid simkaart zit je namelijk niet vast aan een contract met een opzegtermijn. Je kan elk moment overstappen op een abonnement.

Heb je op het moment van aanvragen nog beltegoed op je prepaid simkaart? Dan raak je dit tegoed kwijt als je overstapt naar een andere provider.

Voordelen voor een abonnement bij je huidige provider

Vaak ontvang je extra voordelen als je overstapt op een abonnement van je huidige prepaid provider. Zo mag je dan vaak je huidige tegoed wel houden en krijg je dit als extra tegoed op je abonnement bijgeschreven. Ook hoef je dan geen aansluitkosten te betalen.

Toch raden we aan om altijd providers te vergelijken voor het beste abonnement.

Hoe werkt overstappen met nummerbehoud bij een abonnement?

Als je op dit moment een sim only of telefoon abonnement hebt, is het handig om op tijd een nieuw abonnement uit te kiezen. Je kan al vanaf 4 maanden voor het einde van je contractdatum overstappen op een nieuw abonnement.

Als je overstapt naar een andere provider, regelt je nieuwe provider met je huidige provider je opzegging en nummerbehoud. Je nieuwe provider houdt dan rekening met je contractdatum. Het nieuwe abonnement en je nummerbehoud gaan in na de einddatum van je huidige contract.

Wil je eerder dan vier maanden je nummer overzetten op een nieuw abonnement of een nu al lopend abonnement? Je nummerbehoud staat gelijk aan je contract. Je zal daarmee dus ook je contract eerder beëindigen. Voor het eerder beëindigen van je contract zal je je contract moeten afkopen. Eventuele kortingen komen vaak te vervallen met het afkopen van je contract.

Bekijk onderstaand bij welke provider je kosteloos nummerbehoud kan aanvragen en vanaf wanneer:

Mobiele providerKosten nummerbehoudNummerbehoud aanvragen vanaf
120 dagen voor einddatumGratis

Maandelijks opzegbaarGratis
120 dagen voor einddatumGratis

120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis
120 dagen voor einddatumGratis

Wanneer wordt het nummer over gezet op mijn nieuwe simkaart?

Je nummer wordt pas overgezet op de eerste dag van je nieuwe abonnement. Vooraf ontvang je je nieuwe simkaart en eventueel (bij een telefoon abonnement) je nieuwe telefoon. Je provider laat je vooraf weten op welke datum je huidige nummer wordt overgezet.

Je nummer wordt altijd overgezet op een werkdag tussen 8:30 en 18:00 uur. Plaats zelf je nieuwe simkaart in je telefoon, zodra je merkt dat je telefoon geen ontvangst meer heeft met je oude simkaart.

Bron: Keuze.nl
Mobiel

Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team