Beste elektrische private lease auto: Peugeot en andere topmodellen

De beste elektrische private lease auto in 2022 komt van het merk Peugeot. Zoek je een kleine volledige elektrische middenklasse auto? Dan is de Peugeot e-208 de beste keuze. Heb je meer ruimte nodig? Dan is de Peugeot e-2008 SUV een interessante optie om eens te bekijken. Wil je weten wat juist deze EV’s in 2022 zo populair maakt? Ik vertel je er alles over op deze pagina.

Beste keuze elektrisch lease blog image

De beste private lease elektrische auto volgens Keuze.nl

1. Peugeot e-208 private lease

Elektrische private lease Peugeot e-208

De beste private lease elektrische auto in het middenklasse segment is op dit moment de compacte en stoere Peugeot e-208 hatchback. De Peugeot 208 is al jaren een ontzettend gewild model, en is er nu ook in volledig elektrische uitvoering met een geheel nieuw jasje sinds november 2021.

Voordelen
  • Met € 3.350 SEPP subsidie aan te vragen
  • Grote verkrijgbaarheid bij meerdere leaseaanbieders
  • Actieradius: 360 (WLTP)
  • Transmissie: automaat
  • 14 dagen uitproberen tot max 500 kilometer bij Auto.nl
  • Lage gemiddelde laadkosten van € 5,53 per 100 kilometer
  • Laag gemiddeld verbruik van 17.6 kWh per 100 kilometer
Nadelen
  • Lange levertijd (vanaf 20 weken)
  • Niet als occasion verkrijgbaar
  • Veel 'coole' features moet je voor bijbetalen
  • Langere remweg dan gewone Peugeot 208

2. Peugeot e-2008 private lease

Elektrische private lease Peugeot e-2008

De beste private lease elektrische auto in het grotere segment is de volwaardige broer van de Peugeot e-208, de Peugeot e-2008. Ook dit model heeft de stoere, gestroomlijnde en uitgesproken uitstraling van de Peugeot e-208, en is qua grootte ideaal voor gezinnen of als grotere vakantieauto.

Voordelen
  • Met € 3.350 SEPP subsidie aan te vragen
  • Accucapaciteit: 50 kW
  • Actieradius: 330 (WLTP)
  • Transmissie: automaat
  • Grote verkrijgbaarheid bij meerdere leaseaanbieders
  • Ideaal voor gezinnen met kinderen
  • Verkrijgbaar met 4x4 wielaandrijving
  • 14 dagen uitproberen tot max 500 kilometer bij Auto.nl
Nadelen
  • Lange levertijd (vanaf 20 weken)
  • Voor lange afstanden is de 50 kWh accu aan de kleine kant
  • Niet als private lease occasion verkrijgbaar
  • Veel 'coole' features moet je voor bijbetalen

De beste private lease elektrische auto's uitgebreid besproken

Wat meespeelt bij de beste beoordeling is dat de Peugeot e-208 en e-2008 allebei heel goed verkrijgbaar zijn als private lease auto, vrijwel altijd bij meerdere lease aanbieders. Dit heeft dan ook een positief effect op de leaseprijs.

🚗 Goedkoopste aanbod
Met de goedkoopste combinatie van 10.000 km’s per jaar en een looptijd van 60 maanden is de e-208 al voor iets meer dan € 400,- per maand te leasen. De e-2008 is bij dit pakket naar verhouding voor de extra ruimte die je krijgt zelfs nog iets voordeliger, en voor rond de € 480,- per maand te leasen.



#1. Peugeot e-208 private lease

Private lease Peugeot e-208

Peugeot e-208 uitvoering & design

De Peugeot e-208 heeft sinds november 2021 een hele nieuwe opvallende look gekregen. Hij is qua lengte iets groter dan andere modellen binnen dit segment en heeft een superstoer en gestroomlijnd uiterlijk.

Peugeot heeft veel aandacht besteed aan de details, zoals de opvallende LED-koplampen die naar beneden lopen, de imposante grille en wielkastverbreders.

Iconische I-cockpit

Ook qua interieur is de Peugeot e-208 zeker bijzonder te noemen. De nieuwe Peugeot e-208 heeft namelijk een unieke zitpositie en de iconische ‘I-cockpit’, waarmee je het gevoel hebt in een sportauto te zitten.

Het kleine en sportieve stuur en het 3D bedieningspaneel boven het stuur maken de e-208 een heel andere beleving dan andere modellen uit dit private lease segment.

Zoek je qua uitvoering en design een stoere en opvallende auto? Dan is de Peugeot e-208 er zeker een waar je mee gezien mag worden.

Peugeot e-208 interieur
4 uitvoeringen

De Peugeot e-208 is in 4 uitvoeringen te private leasen: de Active, Active Pack, Allure Pack en GT-pack, met elk hun eigen upgrades.

Zo kun je kiezen voor een basis pakket, of de auto helemaal aankleden naar je eigen smaak. Met bijvoorbeeld leren bekleding, 16”lichtmetalen velgen, privacyglass met de Allure Pack en de GT-pack. Dit is wel tegen een meerprijs.

Upgrades prijskaartje

Kies je de e-208 vooral om z'n uitstraling en wil je de volledige sportieve beleving? Houd er dan wel rekening mee dat bepaalde features alleen in combinatie met de Allure- of GT-Pack geleverd worden tegen een hoger prijskaartje.


Peugeot e-208 accu & laden

Kies je voor elektrisch rijden, dan is de accu vaak een beslissend onderdeel. Wat heeft de e-208 te bieden als het om de accu gaat?

Op de accu scoort de Peugeot e-208 goed in vergelijking met andere private lease auto's binnen hetzelfde segment.

Accugrootte

De e-208 wordt geleverd met een 50 kW accu. Daarvan is ongeveer 45 kW 'bruikbaar' om op te rijden. Op basis van fabriekstests (WLTP) heeft dit model een actieradius van 360 km.

Dit is natuurlijk gemeten in ideale omstandigheden. In de praktijk, onder diverse weersomstandigheden op basis van gebruikservaring haal je ongeveer 270 km op een volle accu (behalve in de winter).

Dat is niet slecht als je dit vergelijkt met andere elektrische modellen in dit segment. Zoals de Opel Corsa-e, een andere kleine middenklasse auto die je ook kunt private leasen.

De vergelijkbare Renault Mégane, haalt in de in praktijk minder kilometers op een volle accu, namelijk 225 km. De drie auto's zijn naast elkaar gezet op basis van hun praktisch actieradius.

ModelActieradius WLTP

Actieradius praktijk

Peugeot e-208

360 km270 km
Opel Corsa-e330 km248 km
Renault Mégane 300 km225 km

Bron: whattherange.com

Laadtijd & -capaciteit

Naast de accugrootte zit het met de laadtijd van de Peugeot e-208 ook goed. Hierin is de e-208 niet langzamer dan vergelijkbare modellen.

Snelladen kan met 471 km/h bij een laadvermogen van ongeveer 101 kW. Dat betekent dat je de e-208 binnen ongeveer 30 minuten voor 80% hebt opgeladen.

Heb je minder tijd? Dan kun je de Peugeot e-208 met 100 km bijladen in 10 tot 20 minuten. Dat zit wel goed dus.

Gewoon laden aan de openbare laadpaal gaat met een laadsnelheid van ongeveer 59 km/h en een laadvermogen van 11 kW. Binnen zo’n 5 uur heb je een volle accu.

Thuisladen

De Peugeot e-208 thuisladen gaat iets sneller dan laden aan de publieke laadpaal, met 83 km/h. Maar op dit moment is (volledig) thuisladen niet per se voordeliger vanwege de hoge kWh prijs.

Vaak ben je met het gebruiken van verschillende laadpassen in combinatie met thuisladen goedkoper uit.

Peugeot e-208 laden
Verbruik & laadkosten

Hoe zuinig rijdt de e-208 in vergelijking met de andere private lease EV's binnen dit segment? Het verbruik van de e-208 is gemiddeld te noemen met 17,6 kWh per 100 km. Dit is vergelijkbaar met de Renault Mégane, maar minder dan de Opel Corsa-e.

ModelGem. praktijkverbruik
Peugeot e-20817,6 kWh per 100 km
Renault Mégane16,9 kWh per 100 km
Opel Corsa-e19,2 kWh per 100 km

Het gemiddelde verbruik zul je ook merken in de bescheiden laadkosten. Publiek laden met de Peugeot e-208 kost gemiddeld € 5,53 per 100 km, blijkt uit ervaring van vele gebruikers.

Voor snelladen, afhankelijk van de locatie en pas, betaal je gemiddeld € 11,06 per 100 km.

In vergelijking met de andere modellen zijn de laadkosten van de e-208 iets lager in dit private lease segment.

ModelGem. kosten openbaar ladenGem. kosten snelladen

Peugeot e-208

€ 5,53 per 100 km€ 11,06 per 100 km
Opel Corsa-e€ 5,53 per 100 km€ 11,06 per 100 km
Renault Mégane€ 5,60 per 100 km€ 11,20 per 100 km

Bron: ev-database.nl

Zoals voor alle elektrische private lease auto’s geldt, hangt de prijs per km in belangrijke mate af van welke laadpas en welke laadpaal je gebruikt.

Ik raad je aan van tevoren uit te zoeken bij welke laadpalen je het goedkoopste kunt laden op jouw (gangbare) routes. Laden met de juiste laadpas(sen) bespaart je zo'n 30% op je laadkosten (!) blijkt uit ons onderzoek in samenwerking met laadpas.net.


Peugeot e-208 rijervaring

De e-208 is dus absoluut geen hekkensluiter als het gaat om de accu, het verbruik en de laadkosten. Maar voelt dat ook zo als je er in rijdt?

Ik heb er zelf helaas nog niet in gereden, maar heb veel rijervaringen van de e-208 naast elkaar gelegd. Hieruit kom ik ook tot conclusie dat het met de rijervaring van de Peugeot e-208 helemaal goed zit als het sportieve karakter je aanstaat.

De Peugeot e-208 rijdt volgens vele gebruikers als een zonnetje. Dit komt door het speelse karakter van de auto en het sportieve stuur. Bovendien rijdt de e-208 superstil.

Dat het stuur vrij klein is en je lager zit dan in sommige andere auto's, moet je prettig vinden. Spreekt dat je juist aan? Dan past de e-208 waarschijnlijk helemaal in jouw straatje.

Optrekken en snelheid

Het sportieve rijgedrag voel je ook terug in de accelaratiesnelheid. Met de 136 pk motor en 260 Nm aan koppel trek je namelijk in slechts 8.1 seconde op van 0 tot 100 km/h.

Dit is sneller met dan de Renault Zoë (246 Nm aan koppel), maar vergelijkbaar met de Opel Corsa-e met ook 260 Nm aan koppel en een acceleratiesnelheid van 11.4 seconde.

Wil je het gaspedaal lekker een stuk openzetten? Dan kun je met de e-208 een topsnelheid halen van 150 km/h tot 180 km/h, afhankelijk van de uitvoering. De Renault Zoë haalt maximaal 135 tot 140 km/h en de Opel Corsa-e haalt maximaal zo’n 150 km/h.

Rij assistentie

Het comfortabele rijgevoel wordt ook bijgestaan door de verschillende rijstanden: ecoboost, normaal en sport. Hiermee kun je zowel de actieradius als je rijstijl optimaliseren.

Bovendien rijd je met de e-208 met de talloze assistentiesystemen ook met een veilig gevoel. Zo krijg je de bandenspanningscontrole en traction controle er standaard bij in het private lease active basis pakket. Dit kun je uitbreiden met opties als: parkeer- en regensensoren.

Tot slot is ook handig aan de e-208 is dat je ‘m kunt connecten met de ‘MyPeugeot App’.

Hierin kun je allerlei statistieken bijhouden, zoals wanneer onderhoud nodig is op basis van wat je rijdt en wat je brandstofverbruik is ten opzichte van bijvoorbeeld maanden.


#2. Peugeot e-2008 private lease

Peugeot e-2008 private lease

Peugeot e-2008 uitvoering & design

Is de Peugeot e-208 te klein voor je? Dan is de Peugeot e-2008 de beste keuze als je een grotere private lease auto overweegt. De Peugeot e-2008 heeft net als de e-208 de stoere looks en het uitgesproken en opvallende interieur design.

Maar als compacte SUV is de e-2008 meer dan een kop groter dan z’n kleinere broertje. Ideaal als je een wat grotere gezinsauto zoekt of een ruimere vakantie auto.

De Peugeot e-2008 is net als de e-208 verkrijgbaar in 4 uitvoeringen: de active, active pack, allure en GT-pack met elk z’n upgrades aan de binnenkant en onder de motorkap.

Peugeot e-2008 interieur

Het infotainmentsysteem in de e-2008 is zeer uitgebreid en slim verbeterd met sneltoetsen. Maar sommige basisopties kunnen volgens sommige gebruikers wat verstopt voelen achter allerlei knoppen en instellingen.

Compacte SUV-uitvoering

Fijn aan de e-2008 is dat deze als compacte SUV een hogere instap heeft en 4x4 wielaandrijving. Dit maakt 'm uitermate geschikt voor rijden op oneven terrein.

Wil je graag de bergen of heuvelachtig landschap in met de auto? Dan is de e-2008 als stoere SUV met private lease één van de voordeligste keuzes in zijn soort op dit moment.

Peugeot e-2008 accu & laden

Ook de e-2008 komt met een standaard accu van 50 kWh, net als de e-208. Omdat de e-2008 een slag groter is met een krachtigere motor, haal je op een volle accu ongeveer 248 km in de praktijk. Dit blijkt uit de vele gebruikerstests.

Dit klinkt als niet zo veel, maar in verhouding tot vergelijkbare modellen binnen het grotere private lease segment, scoort de e-2008 op de accu zeker niet slecht. De zuinige Citroen E-C4 bijvoorbeeld wordt met private lease ook geleverd met een 50 kWh accu, en haalt niet veel meer kilometers.

Actieradius (WLTP)Actieradius praktijk
Peugeot e-2008330 km248 km
Citroen C4350 km263 km
Skoda Enyaq397 km298 km

Een ander vergelijkbaar model, de Skoda Enyaq met de grootste accu van 58 kWh van de drie, haalt beduidend meer kilometers in de praktijk. Maar daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan bij de meeste leasemaatschappijen. Op prijs/kwaliteit valt de Enyaq op veel aspecten duurder uit.

De Peugeot e-2008 zit er heel netjes tussenin qua prijs en kilometers en is op basis van prijs/kwaliteit de beste van de drie.

Het is wel goed om je te bedenken dat als je vaak lange stukken wil rijden (op vakantie), je met de e-2008 wel wat vaker aan de laadpaal zal staan in vergelijking met bijvoorbeeld de Skoda Enyaq.

Laadtijd & -capaciteit

Het laden van de e-2008 is min of meer vergelijkbaar met de e-208. Met de bijgeleverde driefasestekker (11kW) kun je de e-2008 in 4 uur en 33 minuten helemaal opladen. Bij een éénfase aansluiting (7,4 kW) loopt de laadtijd op tot zo'n 8 uur.

Snelladen gaat net als de e-208 rap. Binnen 30 minuten heb je de accu weer voor 80% opgeladen. Hiervoor doet Peugeot e-2008 absoluut niet onder met vergelijkbare modellen uit z'n eigen segment.

Peugeot e-2008 laden
Prijs per km en verbruik

Een grotere auto heeft natuurlijk een hoger verbruik. Maar ook qua verbruik scoort de e-2008 in vergelijking best goed met 19,2 kWh in de praktijk.

De Peugeot e-2008 heeft namelijk een vergelijkbaar praktijkverbruik met de duurdere Skoda Enyaq IV, maar weer minder dan de Citroen C4 electric.

ModelGem. praktijkverbruik

Peugeot e-2008

19,2 kWh
Skoda Enyaq19,1 kWh
Citroen E-C418,1 kWh

Bron: whattherange

Laadkosten

De e-2008 verhoudt zich qua laadkosten tot de e-208. Je kunt met vergelijkbare modellen goedkoper laden, zoals de Citroen C-4, terwijl je met andere modellen duurder uit bent per laadsesie.

ModelGem. kosten openbaar ladenGem. kosten snelladen

Peugeot e-2008

€ 6,16 per 100 km€ 12,32 per 100 km
Skoda Enyaq€ 6,16 per 100 km€ 12,32per 100 km
Citroen E-C4€ 5,95 per 100 km€ 11,90 per 100 km

Bron: ev-database

Ook hierbij geldt weer dat de juiste laadpassen de prijs omhoog of omlaag kunnen brengen.

Peugeot e-2008 rijervaring

De sportieve rij-ervaring van de e-208 zit ook verweven in z'n grote broer. Met het verschil dat je met de e-2008 als compacte SUV een stuk hoger op de weg ligt.

De Peugeot e-2008 is zwaarder dan de gewone Peugeot 2008, vanwege de elektrificatie onder de voorstoelen en achterbank. Maar heeft volgens testrapporten van ondere Autoweek een prima wegligging. De fijne stabiele wegligging wordt versterkt door de laag weggestopte acculading.

De e-2008 heeft als SUV een goede balans tussen schokdemping en vering, voor een heerlijke rijervaring. Met die combinatie rijd je soepel en zelfverzekerd op oneven terrein.

Zowel de Peugeot e-208 en de Peugeot e-2008 kun je 14 dagen gratis uitproberen bij Auto.nl, tot 500 kilometer. Heb je niet genoeg aan één proefrit om de knoop door te hakken? Dan is dit goed om te weten.


Beste private lease elektrische auto alternatieven

Zijn de Peugeot e-208 en de Peugeot e-2008 private lease auto's niet wat je zoekt? Of Is Peugeot niet het automerk dat bij je past? Dan zijn de volgende 3 private lease modellen misschien wel interessant voor je.

Deze elektrische private lease modellen scoren namelijk ook erg goed, en worden door veel gebruikers hoog gewaardeerd.

1. Citroën e-C4

Citroen C4 beste keuze

Zoek je een elektrische private lease auto die net als de e-2008 wat hoger op de wielen staat? De Citroen e-C4 is een leuke en plezierige EV.

De e-C4 heeft iets meer actieradius met de 50 kWh accu, dan de Peugeot e-2008. Ook is de e-C4 verrassend ruim, ondanks z'n coupe daklijn.

Voordelen

  • Veel passagiers ruimte achterin
  • Nette actieradius van 263 km in praktijk
  • Iets lager dan gemiddeld verbruik van 18,1 kWh
  • Veel positieve gebruiksreviews


2. Dacia Spring

Dacia spring private lease

De Dacia spring is een leuk alternatief voor de e-208. Voor als je compact wil rijden, maar liever niet laag en in 'racestand' zit.

Waar de e-208 uitblijkt in finesse, kies je de de Dacia Spring om z'n eenvoud. Alleen het noodzakelijke zit erop en alleen daar betaal je een heel schappelijke private lease prijs voor. De Dacia Spring heeft wel een vrij beperkte actieradius.

Voordelen
    • Extra bagageruimte met dakdragers
    • Kleine draaicirckel (ideaal voor in de stad)
    • Eenvoudige bediening
    • Laag verbruik

3. Renault Twingo

Renault Twingo private lease

Een kleinere auto en met een lagere actieradius, echter een leuk alternatief als je opzoek bent naar iets goedkopers maar wel volledig elektrisch wil rijden.

De Renault Twingo is al jaren een populaire auto onder vele rijders. Met deze volledig elektrische Renault profiteer je van al het goede van de Twingo maar dan 100% elektrisch.

Voordelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Kleine draaicirckel (ideaal voor in de stad)
  • Zeer wendbaar en makkelijk te bedienen
  • Laag verbruik

Conclusie: dit zijn de beste private lease elektrische auto's van 2022

Wil jij de overstap maken naar elektrisch rijden? Dan is een private lease elektrische auto bij uitstek een slimme keuze als je niet de dure aanschafkosten wil maken en onzekerheid wil over de restwaarde.

De beste private lease elektrische auto's in 2022 zijn de Peugeot e-208 en de grotere Peugeot e-2008 (SUV). De beste alternatieve private lease elektrische auto's zijn de: Renault Captur, Citroen e-C4 en de Dacia Spring.

Beste private lease elektrische auto's van 2022:

💡 Maak gebruik van de SEPP subsidie 2023
De private lease Peugeot e-208 en de e-2008 komen beide in aanmerking voor de SEPP subsidieregeling bij een contractduur van minimaal 4 jaar. De Subsidiepot voor nieuwe private lease auto's in 2022 is inmiddels helaas leeg. Echter vanaf 2 januari kan er gebruik gemaakt worden van de 2023 pot.

Voor 2023 bedraagt de subsidie € 2.950. Bij een succesvolle aanvraag krijg je tot tientallen euro's per maand teruggestort op je rekening. Wacht dus niet te lang met aanvragen.