Wat te doen met internet als ik ga verhuizen?
Ga je binnenkort verhuizen? Dan is het belangrijk om op tijd je internet te regelen. Het kan namelijk even duren voordat je provider internet op je nieuwe adres heeft aangesloten. Ook kan het zijn dat je huidige provider geen internet kan leveren op je nieuwe adres. Allemaal redenen om er op tijd bij te zijn. In onderstaand stappenplan helpen we je op weg.
Stappenplan internet verhuizen:
1. Controleer je huidige contract
Ben je van plan over te stappen naar een andere provider of blijf je bij dezelfde? Als je wilt overstappen, is het handig te controleren welk contract je nu hebt lopen: ben je contractvrij of niet?
Wanneer je contractvrij bent:
Zit je al langer bij dezelfde provider? Dan ben je contractvrij en kan je overstappen van internet provider. Houd met overstappen altijd rekening met een maand opzegtermijn.
Wanneer je niet contractvrij bent:
Heb je een 1-jarig of 2-jarig contract? Dan kan je na die periode opzeggen. Houd ook daarbij rekening met een maand opzegtermijn.
Als je niet kan overstappen of gewoon bij dezelfde provider blijft, neem je meestal je huidige contract mee naar je nieuwe adres.
Wanneer je huidige abonnement niet op je nieuwe adres wordt geleverd, ontvang je een nieuw contract van je provider. Bij sommige providers als Tele2 en T-Mobile ga je standaard een nieuw jaarcontract aan als je verhuist.
2. Doe de internet postcodecheck
De beschikbaarheid van type internetverbinding en providers kan verschillen met je huidige adres. Zo is de internetsnelheid bij adsl heel erg afhankelijk van hoe ver jij woont van de wijkcentrale. Hoe dichterbij, hoe sneller internet. En misschien heb je op dit moment geen glasvezel verbinding, maar kan dit op je nieuwe adres wel.
Gebruik daarom de internet postcodecheck voor snel inzicht in het beschikbare internet op je nieuwe adres.
Wij raden aan om altijd jouw internet abonnement te vergelijken met de beschikbare abonnementen op je nieuwe adres. Mogelijk kan je betere internet abonnementen afsluiten voor een mooiere deal. Dit kan bij je huidige provider zijn of bij een andere provider. In het laatste geval, heb je in stap 1 als het goed is al kunnen achterhalen of je kan overstappen.
Provider niet beschikbaar?
Blijkt jouw huidige internet provider niet beschikbaar op je nieuwe adres? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je provider. Bij sommige providers kan je in dat geval je contract kosteloos opzeggen. Vaak vragen ze dan wel een geldig verhuisbewijs en één maand opzegtermijn.
3. Neem contact op met je internet provider
Heb je besloten bij je huidige internet provider te blijven? Als je gaat verhuizen regelt je provider de aansluiting op je nieuwe adres. Je wilt natuurlijk vanaf dag één internet op je nieuwe adres. Geef daarom zo snel mogelijk de verhuisdatum door aan je provider. Dit kan in de meeste gevallen drie weken voor de verhuisdatum.
Check onderstaand de regels per internet provider:
Energieleverancier | Uiterlijke termijn doorgeven van verhuizing: | Kosten verhuisservice | Contract | Opzegmogelijkheid | |
---|---|---|---|---|---|
Budget Alles-in-1 | 2 weken | Gratis | Loopt door | Online | |
Caiway | 2 weken | Gratis | Loopt door | Online, schriftelijk of telefonisch | |
KPN | 3 weken | Gratis | Loopt door | ||
Oxxio | 1 maand | Gratis | Loopt door | Telefonisch of via het contactformulier | |
Online | 2 weken | Gratis | Loopt door | Telefonisch of via Mijn Online.nl | |
Tele2 | 3 weken | € 30,- | Nieuw jaarcontract | Telefonisch | |
T-mobile | 1 maand | Gratis bij adsl en kabel | Nieuw jaarcontract | Telefonisch of via social media | |
XS4ALL | 3 weken | Gratis | Loopt door | Telefonisch of online |