Hoe zit het met de maandelijkse kosten bij een telefoon abonnement

Je betaalt met een telefoon abonnement maandelijkse kosten. Die bestaan uit je maandelijkse abonnementskosten en eventueel maandelijkse toestelkosten.

Abonnementskosten

Met een telefoon abonnement maak je natuurlijk ook gebruik van een bundel om mee te internetten, bellen of sms’en. Je kiest zelf hoeveel data en hoeveel belminuten je nodig hebt bij je abonnement. Deze bundel bestaat uit de abonnementskosten die je maandelijks betaalt.

Doorgaans zijn de kosten voor je bundel goedkoper wanneer je een telefoon abonnement voor 24 maanden afsluit in plaats van 12 maanden. Dit scheelt zo’n € 1,- tot € 5,- per maand, afhankelijk van de provider.

Wanneer je contract afloopt, bestaat de kans dat je abonnementskosten automatisch omhoog gaan. Als je namelijk gebruik hebt gemaakt van een actietarief op je abonnementskosten, krijg je die korting niet meer na de einddatum van je contract.

Daarom raden we je aan om niet stil te blijven zitten als je contract afloopt. Kun je nog uit de voeten met je telefoon? Stap dan over op een nieuw sim only abonnement. Of begin opnieuw met telefoon abonnement vergelijken voor het beste telefoon abonnement dat tegen die tijd bij je past. Zonder meer te betalen dan nodig.

Maandelijkse toestelkosten

Maandelijkse toestelkosten betaal je alleen als je ervoor gekozen hebt je toetel niet in één keer af te betalen. Je maandelijkse toestelkosten zijn dus in feite een toestellening. Door géén, of een gedeeltelijke aanbetaling te doen, betaal je de resterende toestelkosten af gespreid over de looptijd van je abonnement: 12 of 24 maanden. Dit resterende bedrag is je kredietbedrag en betaal je maandelijks af samen met je abonnementskosten.

Afhankelijk van hoeveel je aan eenmalige toestelkosten betaalt, bepaal je daarmee ook zelf de hoogte van je maandelijkse toestelkosten.

TIP: Wil je geen toestellening? Betaal je telefoon dan in één keer af door je eenmalige aanbetaling te verhogen tot de maximale toestelkosten. Omdat je in dat geval geen toestellening aangaat blijven je maandelijkse kosten lager. Je maandelijkse kosten bestaan dan alleen uit de kosten voor je bundel, eventueel administratiekosten en eenmalig een thuiskopieheffing.

Kredietbedrag en BKR-registratie

Afhankelijk van de hoogte van je kredietbedrag - het resterende bedrag wat je nog moet afbetalen voor je telefoon - krijg je al dan niet te maken met een BKR-registratie. Dit klinkt spannender dan het is.

Een BKR-check is in feite niets anders dan een controle voor jouw provider bij het Bureau Krediet Registratie om te zien of jij in staat bent deze toestellening financieel te dragen. Dit is dus ook voor jezelf goed om te weten, zodat je niet eventueel in de problemen komt met een telefoon abonnement dat je eigenlijk niet kunt betalen. Meestal is een BKR-check geen enkel probleem, en kun je het abonnement afsluiten.

Een BKR-registratie wordt uitgevoerd wanneer het kredietbedrag bij jouw telefoon abonnement € 250,- of hoger is. Zit je niet te wachten op een BKR-check? Gelukkig hoeft dat ook niet. Zorg dan dat je het kredietbedrag onder de € 250,- houdt. Hoe doe je dat?

Met deze tips van een vriend houd je het kredietbedrag van je telefoon abonnement onder de € 250:

Tip 1:
Wil je een telefoon abonnement met een looptijd van 24 maanden? Houd je maandelijkse afbetaling dan op €10,- of lager per maand, en doe een hogere eenmalige toestel aanbetaling.

Tip 2:
Wil je een telefoon abonnement met een looptijd van 12 maanden? Houd dan je maandelijkse afbetaling op €20,- of lager en doe een grote eenmalige aanbetaling.

Een voorbeeld

Stel, je wil graag telefoon abonnement met een Iphone SE met 128 GB opslaggeheugen. Je hebt een bundel nodig met 5GB data en 100 belminuten per maand en wil een contractduur van 24 maanden. De provider maakt je niet uit.

In deze situatie ben je bij provider Ben het voordeligste uit via belwinkel Mobiel.nl. Met een eenmalige toestel aanbetaling van €197,- houd je een totaal kredietbedrag over van €240,-. Je maandelijkse toestelkosten worden dan € 10,- per maand (240: 24 = 10).

Hoe zit het met de maandelijkse kosten bij een telefoon abonnement