Man zit bellend achter bureau met laptop

Nooit meer opdringerige energieverkoop aan de telefoon vanaf juli 2026

Alice
Alice van den Berg | Energie expert
Gepubliceerd op: 23 mei 2025

Vanaf 1 juli 2026 zal je geen last meer hebben van vervelende en ongevraagde energieverkopers aan de telefoon. Ook gaan de regels voor deurverkoop veranderen. In dit artikel lees je precies wat er verandert, waarom een totaalverbod er (nog) niet komt en hoe je altijd het beste energiecontract vindt. 

Zo wordt energieverkoop aan banden gelegd

  • Gebeld worden mag alleen nog met nadrukkelijke toestemming

Vanaf 1 juli 2026 mag je alléén nog gebeld worden als je de energieleverancier daar vooraf nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven. Een (voormalig) klantrelatie is niet meer voldoende. 

Als je straks overstapt van energie mag je oude energieleverancier tot 3 jaar terug je dus niet meer opbellen, enkel vanwege het feit dat je in het verleden klant bij ze bent geweest.

Wil je net als zovelen helemaal niet meer gebeld worden? Dan hoef je hier dus zelf niets voor te doen.

  • Je krijgt een afkoelperiode van tenminste 3 dagen bij deurverkoop 

Deze verandering zit er ook aan te komen, maar het 'wetsvoorstel afkoelperiode colportage' waarin deze maatregel wordt opgenomen wordt deze zomer ter consultatie voorgelegd en kan mogelijk nog wijzigen.

Deze afkoelperiode houdt in dat het energiecontract dat je is aangeboden aan de deur pas op z’n vroegst 3 dagen later in mag gaan nadat het aanbod is gedaan. 

Dit geeft je de gelegenheid om:

  • Het aanbod rustig door te lezen
  • Te vergelijken met andere energiecontracten
  • Een weloverwogen beslissing te nemen

De afkoelperiode komt bovenop de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Je krijgt dus in totaal méér bedenktijd.

Algeheel verbod nog niet mogelijk

In juni 2023 sprak de Kamermeerderheid zich uit voor een algeheel verbod voor telefonische- of deurverkoop van energiecontracten.

Dit algehele verbod komt er (nog) niet, omdat dit niet mogelijk is op grond EU-regelgeving dat vrij verkeer van diensten toestaat. Wel worden de mogelijkheden dus ingeperkt.

Wees slim: sluit een energiecontract altijd online af

Het is natuurlijk goed nieuws dat je straks als consument niet meer de dupe zou moeten worden van ongevraagde en vervelende verkooptrucs.

Ga jij wel in op een aanbod? Bedenk je dan hoe mooi een aanbieding ook ‘lijkt’, en wat verkopers (ook die met wél goede bedoelingen) je wijsmaken: wat ons betreft kun je een energiecontract beter altijd online afsluiten. 

Dit is de enige manier waarbij je zeker weet dat je voor jouw situatie het beste contract afsluit. 

Trap niet in valkuilen als ‘dit aanbod kan ik je alleen vandaag doen’, maar laat een telefonisch voorstel of voorstel aan de deur altijd naar je mailen als je geïnteresseerd bent. 

Zo kun je het aanbod online vergelijken wanneer het jou uitkomt zonder misleidende trucs.

Kortom, met online energiecontracten vergelijken:

  • Heb je rustig de tijd om te vergelijken (bij meerdere sites)
  • Zie je duidelijk alle tarieven en voorwaarden per contract
  • Heb je niet te maken met verborgen kosten

Vergelijk energie

Bronnen:

Bron: Keuze.nl
Energie
Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team