Nieuws   Energie  
Afbeelding van lachende vrouw

Greenchoice review: mijn persoonlijke ervaringen met deze leverancier

Gepubliceerd op: 02 februari 2024

Als collega bij Keuze.nl, heb ik aardig wat ervaring met verschillende leveranciers en providers door zelf regelmatig van contract te wisselen en me te verdiepen in de aanbieders. In dit artikel deel ik mijn ervaringen met Greenchoice, waar ik nu voor de tweede keer klant ben met een energiecontract voor gas en stroom.

Wat ik vind van Greenchoice

Ik beveel Greenchoice aan. Als ze met energie vergelijken op basis van prijs ook als een van de goedkoopste uit je vergelijking komen, is Greenchoice zeker geen slechte keuze.

Voordelen
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Hoge betrouwbaarheid
  • Duidelijke communicatie via de app en mail
  • Welkomstbonus mogelijk
  • Tijdige terugbetaling eindafrekening
  • App werkt erg goed
  • Makkelijke overstap
Nadelen
  • Soms niet tijdige communicatie
  • Geen dynamische tarieven mogelijk

Mijn ervaringen zijn overwegend heel positief, op basis van twee keer klant zijn met verschillende type contracten (helaas is een dynamisch energiecontract nog niet mogelijk bij ze).

In tegenstelling tot de negatieve ervaringen die ik soms van anderen lees, heb ik zelf nauwelijks negatieve ervaringen gehad met Greenchoice.


Prijs - kwaliteit

Eind 2023 ben ik van een variabel energiecontract naar een jaarcontract voor gas en stroom overgestapt bij Greenchoice, omdat zij voor mijn situatie tot de goedkoopste opties behoorden met energie vergelijken.

Omdat de winter was aangetreden en de gasprijs mogelijk weer (flink) omhoog zou gaan, zocht ik zekerheid omtrent mijn energierekening.

De prijs geeft voor mij bijna altijd de doorslag met energie vergelijken, maar daarbij houd ik wel rekening met of een leverancier ook een goed duurzaamheidsbeleid voert en hoe betrouwbaar ze vooral zijn. Bij Greenchoice kwam dit beter samen, dan bij de nummer 1 op het moment van vergelijken.

Op basis van mijn eerdere positieve klantervaring bij Greenchoice met een variabel energiecontract met gunstige tarieven ruim onder het prijsplafond, heb ik opnieuw voor Greenchoice gekozen.

Duurzaamheid

Greenchoice spreekt mij als leverancier meer aan vanwege hun groene karakter, net zoals Vandebron en Pure Energie.

Bij Greenchoice heb ik niet het gevoel heb dat het allemaal pure marketing of greenwashing is, door zelf regelmatig in onderzoeken te duiken over de duurzaamheid van energieleveranciers.

In hoeverre Greenchoice echt strikt een duurzaam beleid uitvoert weet ik natuurlijk niet en heb ik geen zicht op. Maar het feit dat ze jarenlang goed tot zeer goed scoorden op basis van het duurzaamheidsonderzoek stroomleveranciers (Consumentenbond, Natuur & Milieu e.a.) gaf me het vertrouwen dat zij schonere energie en snelle energietransitie serieus nemen. Bij het laatste onderzoek uit 2022 scoorden ze net geen 10.

Daarnaast heeft de Sustainable Branx Index Greenchoice meermaals uitgeroepen tot meest duurzame merk binnen de energiesector. Dat zijn voor mij positieve signalen.

Sterke punten aan het duurzaamheidsbeleid van Greenchoice vind ik:

  • Ze leveren 100% stroom van eigen bodem

  • Ze leveren bosgecompenseerd gas

  • Ze zijn transparant over de herkomst van hun energie

  • Ze staan in de Sustainable Brand Index

Betrouwbaarheid

Greenchoice is verder voor mij een bewuste keuze geweest vanwege hun grote betrouwbaarheid. Ik kies simpelweg niet zo snel voor een kleine, vrij onbekende leverancier. Greenchoice is al jarenlang een heel stabiele en inmiddels grote energieleverancier zonder heisa.

Ze zijn jaren geleden wel eens negatief in de media geweest vanwege dubieuze colportage praktijken, sindsdien is Greenchoice een naam die grotendeels gespaard wordt. Ook dat was een positief signaal voor mij om voor Greenchoice te kiezen.

Greenchoice (deels in handen van Eneco) zie ik niet snel onder verscherpt toezicht staan van de Autoriteit Consument & Markt. Ook zijn er geen geluiden dat het slecht zou gaan met het bedrijf en ze betalen netjes op tijd de eindafrekening terug, is mijn ervaring.

Dit bij elkaar stelde me gerust bij het opnieuw kiezen voor deze leverancier, zeker na het omvallen van enkele leveranciers tijdens de energiecrisis.

Omdat ik jaren geleden ook al eens naar tevredenheid klant bij ze ben geweest - tot ik meer ging betalen na afloop van mijn contract - speelt hun jarenlange bestaan, grote aantal klanten en gevestigde naam zeker een doorslaggevende rol.

Communicatie

Waar ik erg over te spreken ben bij Greenchoice is hun duidelijke communicatie, zowel in de app als via de mail. Ze stellen je doorgaans goed op de hoogte van je overstap, waar je zit in het proces en van wijzigingen en veranderingen rondom je contract. Dit is ook allemaal duidelijk terug te vinden in de app.

Greenchoice heeft een fijne en duidelijke manier van communiceren in de app. Wijzigingen en informatie rondom je tarieven en contract kun je makkelijk terugvinden.

Het is één keer voorgekomen tijdens mijn contractperiode dat Greenchoice te laat was met het communiceren van hun nieuwe tarieven (ten tijde van mijn variabele contract), dat was teleurstellend. Hierover zijn ze op hun vingers getikt in de media en dit hebben ze vervolgens netjes naar hun klanten toe afgehandeld. Dat laat mij zien dat Greenchoice (hopelijk) ook leert van hun fouten.

Ook heel handig van Greenchoice zijn de maandelijkse updates over je energieverbruik van de afgelopen maand. Zo kun je in de app heel makkelijk bijhouden hoeveel energie je verbruikt en kun je waar nodig bijsturen. Ik krijg maandelijks een update in de mail, maar dit is ook terug te vinden in de app.

Het maandelijkse verbruiksoverzicht in de mail van Greenchoice is ook erg handig om grip op je kosten te houden. Ik gebruik de app niet zoveel, hierdoor krijg ik het toch te zien.

Bereikbaarheid

Ik heb met bijna geen enkele leveranier nog veel persoonlijk contact hoeven hebben. Zo ook niet met Greenchoice, wat ik als iets positiefs beschouw aan hun dienstverlening. Ik denk dat ik in totaal drie keer contact heb moeten zoeken. Dat is twee telefonisch geweest en een keertje via Whatsapp.

Allebei de communicatiekanalen heb ik als positief ervaren. Op Whatsapp kreeg ik binnen 5 minuten een duidelijke en behulpzame reactie op mijn vraag. Telefonisch ben ik ook netjes te woord gestaan en geholpen, zonder lang in de wacht te hoeven hangen.

Om mee af te sluiten: ik beveel Greenchoice aan op basis van mijn ervaringen

Greenchoice heeft tot nu toe een beetje van alles wat ik belangrijk vind aan een energieleverancier. Ze hebben doorgaans een goede prijs/kwaliteit (met welkomstbonus) voor nieuwe klanten, wat strepen voor op hun duurzaamheidsbeleid, een hoge betrouwbaarheid en overwegend goede manier van communiceren.

Om die redenen kan ik Greenchoice aanbevelen als ze voor jouw situatie ook een goedkope optie zijn met energie vergelijken.

Bron: Keuze.nl
Energie
Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team