Nieuws   Laadpas  
Afbeelding van een Tesla aan laadpaal

Laadpas zonder abonnement: de top 3 om aan te vragen

Gepubliceerd op: 21 februari 2024

Een laadpas zonder abonnement is handig wanneer je maar af en toe buiten de deur hoeft te laden. Bijvoorbeeld omdat je kan thuisladen of op je werk. Het kan ook een bewuste keuze zijn omdat je niet vast wil zitten aan een abonnement. Zonder abonnement betaal je geen vaste kosten per maand voor het hebben van de pas, alleen voor het gebruik. Na het lezen van dit artikel weet jij welke laadpassen zonder abonnement het waard zijn om aan te vragen.

De top 3 laadpas zonder abonnement in het kort is:

  1. E-Flux
  2. MKB Brandstof
  3. Green Caravan

1. E-Flux laadpas

De E-Flux laadpas zonder abonnement is waarschijnlijk een pas die je standaard bij je wil hebben. In de eerste plaats omdat je deze laadpas zo'n beetje de beste dekking biedt in heel Europa.

Niet alleen in Nederland kun je bij 23 laadpaalaanbieders terecht, de laadpas is te gebruiken bij meer dan 500.000 oplaadpunten in de EU. In België menen ze zelfs de ‘beste laadpas’ te zijn, omdat ze een vergelijkbare laadpaaldekking bieden als in Nederland.

Laadtarieven

Bovendien is de E-Flux laadpas zonder abonnement een van de goedkoopste passen om op zak te hebben. Met een starttarief van € 0,32 betaal je minder dan bijvoorbeeld de gratis laadpassen van Eneco, Vattenfall inCharge en ShellRecharge.

StarttariefLaadtarief per kWh*Kosten per 20 kWh
€ 0,32Gemiddeld € 0,33 - € 0,60€ 6,92 - € 12,32

Gemiddeld CPO tarief van de laadpasaanbieder volgens E-Flux.

Je betaalt bij E-Flux het tarief van de laadpaalaanbieder, geen vast tarief dus. Hoewel vaste tarieven handig kunnen zijn en zekerheid geven in de laadkosten, betaal je bij E-Flux gemiddeld lagere laadtarieven dan met een hoop andere laadpassen.

Eenmalige kosten

Om de E-Flux laadpas aan te vragen betaal je eenmalig € 5,-. Goed om te weten is dat E-Flux bezig is met een koppeling die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld ook met je creditcard of betaalpas te kunnen betalen in de toekomst.

Handig, want zo spaar je de eenmalige kosten uit en zit je niet met extra pasjes als je dat niet wil.

Een aantal andere laadpassen heeft deze optie al, zoals de Vattenfall inCharge laadpas, dus goed dat E-Flux hier nu ook in mee gaat.

App

De app van E-Flux wordt redelijk beoordeeld, maar niet als beste. In de Google Play Store krijgt de app 2,6 sterren uit 5. In de Apple Store krijgt de app 3 uit 5 sterren, vergelijkbaar dus maar op basis van aanzienlijk minder reviews.


2. MKB Brandstof laadpas

Ben je een kleine ondernemer of zelfstandige zonder personeel, die ook weleens met de auto op pad moet? Dan is de MKB Brandstof laadpas zonder abonnement ook een hele slimme laadpas om te overwegen.

MKB Brandstof heeft als voordeel dat je al je laadsessies op één verzamelfactuur te zien krijgt, handig voor je zakelijke boekhouding. Je kunt er bij zo’n 300.000 laadpunten mee laden in de EU. Op zich ook een prima dekking dus.

Tarieven

Van deze top 3 laadpassen betaal je met MKB Brandstof het laagste starttarief van € 0,31. Bovendien betaal je met deze laadpas zonder abonnement een vast laadtarief bij de openbare laadpalen. Hiermee kun je vrij goed inschatten wat je aan laadkosten kwijt zal zijn.

StarttariefLaadtarief per kWhKosten per 20 kWh
€ 0,31€ 0,51 - € 0,70€ 10,51 - € 14,31


Ondanks het laagste starttarief, is de MKB Brandstof laadpas zonder abonnement niet de voordeligste laadpas om te gebruiken. Je betaalt namelijk € 2,- netwerkkosten per maand (€ 24,- per jaar), ook al heb je geen abonnement.

Ook liggen de laadtarieven per kWh hoger dan de CPO tarieven die je met sommige andere laadpassen zonder abonnement betaalt.

Eenmalige kosten

Een voordeel van de MKB Brandstof laadpas zonder abonnement is dan wel weer dat je de laadpas geheel kosteloos kunt aanvragen.

App

MKB Brandstof heeft niet alleen een duidelijke website, maar krijgt ook een zeer aardige app beoordeling. In de Apple Store krijgt de app 3,6 uit 5 sterren, in de Google Play Store krijg de app 3,3 uit 5 sterren, beide op basis van ongeveer evenveel reviews.


3. Green Caravan laadpas

De Green Caravan laadpas is naast E-Flux en MKB Brandstof ook een hele handige laadpas die zonder abonnement is aan te vragen. De Green Caravan laadpas heeft ook een prima dekking, vergelijkbaar met MKB Brandstof, maar iets minder ruim dan E-Flux.

De meerwaarde van de Green Caravan laadpas is dat je er ‘bewuster’ mee kunt laden, door je CO2-uitstoot bij te houden in de app. Zo kun je er een sport van maken om via de beschikbare data in de app zo CO2-neutraal mogelijk je auto te laden.

Tarieven

Bij Green Caravan betaal je met een starttarief van € 0,35 een gemiddeld tarief in vergelijking met andere aanbieders. Sommigen zijn iets duurder, andere iets goedkoper. Van de top 3 heeft Green Caravan het hoogste starttarief.

StarttariefKosten per 20 kWh*
€ 0,35Gemiddeld € 13,01

*Schatting op basis van gemiddelde CPO tarieven.

Eenmalige kosten

Ook de Green Caravan laadpas is helemaal gratis aan te vragen. Daarmee spaar je mooi een paar euro uit.

App

Omdat de kracht van de Green Caravan laadpas grotendeels afhankelijk is van de app, is een goede app beoordeling niet onbelangrijk.

Opvallend is dat de Green Caaravan app als beste van de top 3 wordt beoordeeld met 4,2 uit 5 sterren in de Google Play Store, en 3,6 sterren in de Apple Store (wel op basis van weinig reviews).

Bovendien kun je je laadsessies ook betalen met deze app. Hiermee heb je een alternatieve betaalmethode en hoef je geen fysieke laadpas bij je te hebben.

Welke laadpas zonder abonnement je ook kiest, het is aan tot slot aan te raden om altijd meerdere laadpassen bij je te hebben. Op die manier kun je altijd zo goedkoop mogelijk laden, met de juiste pas bij een specifieke laadpaal.

Bron: Keuze.nl
Laadpas
Foto van Alice

Geschreven door

Alice van den Berg

Laadpas expert

Alice duikt dagelijks in de wereld van vaste lasten. Ze schrijft veel over belangrijke ontwikkelingen op het gebied van energie. Ze schrijft over de impact van veranderingen op de energierekening.

Meer over Alice

Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team