Nieuws   Internet  
Prijswijziging internet providers

Prijswijziging internet providers

Gepubliceerd op: 05 juli 2022

Ieder jaar passen veel internet providers hun abonnementsprijzen aan voor bestaande en nieuwe klanten. De meesten doen dat met ingang van 1 juli, sommigen passen de prijzen al eerder in het jaar aan. In veel gevallen mag je als klant overstappen als jouw provider tussentijds de prijzen aanpast. Dat zit als volgt.

Krijg je minimaal één maand van tevoren persoonlijk bericht van jouw provider dat de maandprijs van jouw abonnement wordt verhoogd? Dan mag je kosteloos en eenzijdig je abonnement opzeggen vóór de einddatum die je provider daarvoor stelt.

Let er wel op dat je je abonnement zelf dient op te zeggen, je kunt hierbij geen gebruik maken van de overstapservice als je meteen een nieuw abonnement aanvraagt. Ook zul je rekening moeten houden met 30 dagen opzegtermijn.

Je mag altijd overstappen als je contractvrij bent

Zit je al langer dan 12 maanden bij dezelfde internet provider, dan ben je contractvrij. In dat geval mag je sowieso overstappen, ongeacht of je provider de prijs tussentijds verhoogd.

Internet vergelijken en een nieuw abonnement aanvragen is dan vaak goedkoper dan blijven zitten bij je huidige provider. Bovendien maak je dan wel gebruik van de gratis overstapservice en hoef je je abonnement niet zelf op te zeggen, dat doet je nieuwe provider.


Waarom passen providers de prijzen tussentijds aan?

Ieder jaar passen internet provider hun abonnementsprijzen aan. Deze prijsaanpassing is de inflatiecorrectie in dat jaar.

Daarbovenop kunnen providers de prijs ook nog aanpassen voor het onderhoud van de netwerken en de investeringen die gedaan moeten worden in nieuwe netwerken, zoals glasvezel internet.


Wat zijn je rechten als consument bij een tussentijdse prijswijziging?

Krijg je te maken met een tussentijds prijsaanpassing? Dan is dat natuurlijk niet leuk. Dacht je een goede deal te hebben voor je internetabonnement, worden de prijzen halverwege het jaar aangepast. Wat zijn eigenlijk je rechten als consument?

Als je contractvrij bent mag je altijd overstappen

Ben je al contractvrij of is je contract stilzwijgend verlengd na 12 maanden, dan kun je gewoon gaan internet vergelijken en overstappen met de gratis overstapservice.

Zit je al langer dan 12 maanden bij dezelfde provider? Dan ben je namelijk contractvrij en kun je op ieder moment overstappen. Je maakt automatisch gebruik van de overstapservice, waarbij je nieuwe provider je oude contract voor je opzegt. Lekker geregeld! Houdt er wel rekening mee dat je een maand opzegtermijn hebt.

Mag mijn provider de prijzen tussentijds aanpassen?

Ja, dat mag. Je bent met het aangaan van je contract namelijk akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van je internet provider waarin staat dat deze tussentijds een inflatiecorrectie mag doorvoeren.

Bedraagt de prijsaanpassing minder dan, of evenveel als de inflatiecorrectie? Dan hoeft je provider jou hier niet persoonlijk over te informeren, en mag deze wijziging dus gewoon doorvoeren.

Prijsaanpassing groter dan de inflatiecorrectie

Is de prijsaanpassing die je provider wil doorvoeren groter dan de inflatiecorrectie, als gevolg van bijvoorbeeld extra investeringen in het netwerk? Dan mag je provider deze alleen aan jou doorvoeren als ze je hier op tijd – uiterlijk één maand van tevoren - persoonlijk over informeren.

In dat geval is een algemene mededeling niet voldoende. Je hoort hierover persoonlijk bericht te krijgen, per e-mail of brief. In deze brief moeten een aantal dingen staan vermeld:

  • Wat je rechten zijn met betrekking tot kosteloos opzeggen
  • Tot welke datum je uiterlijk kosteloos mag overstappen (deze datum ligt altijd vóór 1 juli)

Mag ik mijn contract opzeggen als mijn provider de prijzen tussentijds verhoogt?

Ja, dat mag mits je persoonlijk bericht hebt gehad over de prijsaanpassing. Daarover moet je dus persoonlijk bericht krijgen.

Heb je geen brief of e-mail ontvangen? Dan verhoogt je provider de prijzen voor jouw abonnement niet, of niet méér dan de inflatiecorrectie. Daarover hoeven ze je niet te informeren.

De meesten doen dat ook niet. In dat geval mag je niet kosteloos overstappen, omdat je hiervoor hebt getekend. Let daar dus op, anders pleeg je contractbreuk.

Zelf je contract opzeggen bij een tussentijdse ontbinding

Wil jij gebruik maken van het recht om je abonnement kosteloos tussentijds te ontbinden? Dan zul je wel zelf je contract moeten opzeggen en kun je geen gebruik maken van de gratis overstapservice. Goed om daar rekening mee te houden dus.

Bron: Keuze.nl
Internet

Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team