Ieder jaar passen veel internet providers hun abonnementsprijzen aan voor bestaande en nieuwe klanten. De meesten doen dat met ingang van 1 juli, sommigen passen de prijzen al eerder in het jaar aan. In veel gevallen mag je als klant overstappen als jouw provider tussentijds de prijzen aanpast. Dat zit als volgt.
Krijg je minimaal één maand van tevoren persoonlijk bericht van jouw provider dat de maandprijs van jouw abonnement wordt verhoogd? Dan mag je kosteloos en eenzijdig je abonnement opzeggen vóór de einddatum die je provider daarvoor stelt.
Let er wel op dat je je abonnement zelf dient op te zeggen, je kunt hierbij geen gebruik maken van de overstapservice als je meteen een nieuw abonnement aanvraagt. Ook zul je rekening moeten houden met 30 dagen opzegtermijn.
Je mag altijd overstappen als je contractvrij bent
Zit je al langer dan 12 maanden bij dezelfde internet provider, dan ben je contractvrij. In dat geval mag je sowieso overstappen, ongeacht of je provider de prijs tussentijds verhoogd.
Internet vergelijken en een nieuw abonnement aanvragen is dan vaak goedkoper dan blijven zitten bij je huidige provider. Bovendien maak je dan wel gebruik van de gratis overstapservice en hoef je je abonnement niet zelf op te zeggen, dat doet je nieuwe provider.