Hoe kan ik nummerbehoud aanvragen?

Er zijn wat verschillen tussen de regels voor nummerbehoud aanvragen met een prepaid kaart in vergelijking met nummerbehoud bij een abonnement met sim only of een telefoon abonnement. Maar over het algemeen volg je hetzelfde stappenplan:

1
Kies de beste aanbieding Selecteer met sim only vergelijken en telefoon abonnement vergelijken het beste mobiele abonnement voor jou. Vervolgens sturen we je door naar het aanmeldformulier op de website van de provider van jouw keuze. Daar vul je jouw wensen voor het contract in en selecteer je 'nummerbehoud'. Vraag vervolgens je contract aan.
2
Je aanvraag voor nummerbehoud wordt geregeld Heb je je aanvraag ingestuurd? Dan ontvang je op je e-mailadres een bevestiging van je bestelling. Jouw nieuwe abonnement wordt in orde gemaakt. Stap je over naar een andere provider? Dan regelt je nieuwe provider met je huidige provider dat jouw contract wordt opgezegd en je nummer wordt overgezet op je nieuwe simkaart.
Om te controleren of het nummer wat je voor nummerbehoud hebt opgegeven echt van jou is, sturen providers je na de aanvraag vaak een sms met een bevestigingscode. Op deze manier kan jij verifiëren dat het nummer van jou is.
3
Activeer je nieuwe simkaart Op de eerste dag van je nieuwe abonnement wordt je nummer overgezet. Je ontvangt vaak een nieuwe simkaart. De provider stuurt vaak een sms'je met de dag en tijdsindicatie waarop je nummer wordt overgezet.

Hoe werkt nummerbehoud van prepaid naar abonnement?

Als je op dit moment een prepaid simkaart hebt, kan je het makkelijkst overstappen met nummerbehoud van prepaid naar abonnement. Met een prepaid simkaart zit je namelijk niet vast aan een contract met een opzegtermijn. Je kan elk moment overstappen op een abonnement.

Heb je op het moment van aanvragen nog beltegoed op je prepaid simkaart? Dan raak je dit tegoed kwijt als je overstapt naar een andere provider.

Vaak ontvang je extra voordelen als je overstapt op een abonnement van je huidige prepaid provider. Zo mag je dan vaak je huidige tegoed wel houden en krijg je dit als extra tegoed op je abonnement bijgeschreven. Ook hoef je dan geen aansluitkosten te betalen.
Toch raden we aan om altijd providers te vergelijken voor het beste abonnement.

Hoe werkt overstappen met nummerbehoud bij een abonnement?

Als je op dit moment een sim only of telefoon abonnement hebt, is het handig om op tijd een nieuw abonnement uit te kiezen. Je kan al vanaf 4 maanden voor het einde van je contractdatum overstappen op een nieuw abonnement.

Als je overstapt naar een andere provider, regelt je nieuwe provider met je huidige provider je opzegging en nummerbehoud. Je nieuwe provider houdt dan rekening met je contractdatum. Het nieuwe abonnement en je nummerbehoud gaan in na de einddatum van je huidige contract.

Wil je eerder dan vier maanden je nummer overzetten op een nieuw abonnement of een nu al lopend abonnement? Je nummerbehoud staat gelijk aan je contract. Je zal daarmee dus ook je contract eerder beëindigen. Voor het eerder beëindigen van je contract zal je je contract moeten afkopen. Eventuele kortingen komen vaak te vervallen met het afkopen van je contract.

Bekijk onderstaand bij welke provider je kosteloos nummerbehoud kan aanvragen en vanaf wanneer:

Mobiele providerKosten nummerbehoudNummerbehoud aanvragen vanaf
Ben120 dagen voor einddatumGratis
Budget MobielMaandelijks opzegbaarGratis
Hollandsnieuwe120 dagen voor einddatumGratis
KPN120 dagen voor einddatumGratis
Lebara120 dagen voor einddatumGratis
Tele2120 dagen voor einddatumGratis
Simpel120 dagen voor einddatumGratis
Simyo120 dagen voor einddatumGratis
T-Mobile120 dagen voor einddatumGratis
Vodafone120 dagen voor einddatumGratis
Youfone120 dagen voor einddatumGratis
Hoe kan ik nummerbehoud aanvragen?