Vragen simonly

Algemene informatie over Sim Only

  1. Wat is een Sim(kaart)?

    Om te kunnen bellen met een telefoon heb je een telefoon én een actieve simkaart nodig. Het woord SIM staat voor: Subscriber Identity Module. Deze module zit in een plastic kaart verpakt, de simkaart. Op de simkaart staan een aantal gegevens opgeslagen waarmee de telefoon een telefoonnummer krijgt, en waarmee de telefoon zich kan aanmelden bij een telefoon-netwerk (de drie netwerken in Nederland zijn: T-mobile, KPN en Vodafone).

  2. Formaat simkaart?

    Terwijl de module op een simkaart nog altijd even groot is, is de maat van de totale simkaart de afgelopen jaren flink afgenomen. Deze verkleining gebeurt om ruimte in de mobiele telefoons te besparen. Er zijn op dit moment 4 standaard maten voor de simkaart

    • Standaard:
      Formaat van een bankpas, werd in de jaren 90 gebruikt
    • Mini sim:
      Deze maat is voor velen bekend als de standaard simkaart: 25 x 15 mm
    • Micro sim:
      15 x 12 mm
    • Nano sim:
      12,3 x 8,8 mm

    De nano simkaart heeft meer functionaliteit dan de micro sim en ook deze heeft weer meer functionaliteit dan de mini sim. Los van de maat, werken alle simkaarten in alle telefoons. Heb je voor je nieuwe telefoon een andere (kleinere) simkaart nodig, dan kun je deze bij de telefoonwinkel krijgen.

  3. Er zijn maar 3 netwerken, hoe kunnen er dan zoveel verschillende merken zijn?

    Ondanks dat er maar 3 netwerken in Nederland zijn, zijn er inderdaad wel verschillende telecom-providers. Dit zijn zogenaamde virtuele providers. Een virtuele provider heeft afspraken gemaakt met een van deze 3 echte netwerkleveranciers. Het bereik van de telefoon geniet dus van dezelfde dekking als wanneer je direct bij die netwerkleverancier afsluit. Het grote verschil zit hem hier in de voorwaarden die de virtuele provider met jou als klant overeen komt. Omdat virtuele providers zich vaak richten op een specifieke doelgroep en omdat ze zeer groot inkopen (belminuten én data) is het mogelijk dat een contract via een virtuele provider aanzienlijk goedkoper is.

  4. Nadelen Sim Only?

    Zelf telefoon uitzoeken
    Niet iedereen zit er op te wachten om zelf een keuze te maken in het grote aanbod van telefoons. Elke telefoon die in Nederland te koop is, zal functioneren.

    Telefoon-verzekering en garantie
    Gebruik je een eigen telefoon, dan is het onmogelijk om bij je nieuwe abonnement ook een telefoonverzekering af te sluiten. Gebruik je geen nieuwe telefoon maar wil je je huidige toestel blijven gebruiken, dan is de garantieperiode waarschijnlijk verlopen voor het eind van je nieuwe contract.

    Telefoon moet simlock-vrij zijn
    Als je bij een andere leverancier een contract afsluit, dan moet je telefoon simlock-vrij zijn. Indien je telefoon nog een simlock heeft, dan zal hij niet functioneren met de nieuwe simkaart.

    Telefoonnummers op simkaart
    Vooral op wat oudere telefoons is het nog gebruikelijk dat de telefoonnummers van je contactpersonen op de simkaart worden opgeslagen. Indien je een Sim Only abonnement van een andere aanbieder neemt, dan krijg je daar een nieuwe (lege) simkaart bij. Je loopt hiermee dus het risico om je telefoonnummers kwijt te raken. Met een smartphone zal dit probleem echter niet spelen.

Aandachtspunten voor een Sim Only abonnement

  1. Wat moet ik doen als mijn huidige abonnement bijna afloopt?
    • Besluit of je een nieuw abonnement wilt of dat je je huidige abonnement stilzwijgend gaat verlengen. (Na de contractperiode kun je per maand opzeggen, je hoeft dus niet direct een keuze te maken) Je hebt hierbij 3 opties:
      • Je laat je contract stilzwijgend verlengen. Je kunt nu per maand opzeggen en verder verandert er niets aan je voorwaarden. Dis is niet aan te raden want je profiteert hierbij niet van lagere abonnementskosten en ook krijg je geen nieuwe mobiele telefoon.
      • Je sluit een nieuw traditioneel telefoonabonnement af waarbij je opnieuw een nieuwe telefoon ‘krijgt’. Je houdt hier een wel een nieuwe telefoon aan over maar de maandlasten blijven gelijk.
      • Je sluit een nieuw Sim Only abonnement af waarbij je je huidige telefoon gebruikt. Je profiteert hierbij van lagere abonnementskosten en je telefoon beland niet onder in een la.
    • Bedenk of je mobiele telefoon nog voor 1 of 2 jaar gebruikt kan worden. Elke maand die je zonder nieuwe telefoon kunt, is met een Sim Only abonnement pure winst!
    • Check of je oude telefoon nog een simlock heeft. Als je telefoon nog een simlock heeft, laat deze dan verwijderen voordat je naar je nieuwe telefoonprovider gaat. (Dit is na je contractperiode vrijwel altijd gratis. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van je abonnement.)
  2. Traditioneel abonnement betere klantenservice?

    Het is een fabeltje dat abonnement-houders met een traditioneel abonnement een streepje voor hebben bij een provider. De hogere kosten die in rekening gebracht worden, zijn volledig bedoeld voor het terugbetalen van de telefoon die je hebt gekregen. Voor de telefoonprovider ben je met een Sim Only abonnement gelijkwaardig aan iemand met een traditioneel abonnement. Je hebt recht op dezelfde service.

  3. Bellen in het buitenland?

    In principe is bellen in en naar het buitenland met alle Sim Only abonnementen mogelijk. Het verschilt echter per contracttype wat de kosten en mogelijkheden zijn.

  4. Hoe wordt mijn abonnement opgebouwd?

    Afhankelijk van je behoefte kun je zelf je abonnement opbouwen. Het aantal sms-jes, het aantal belminuten en de hoeveelheid data kun je het beste zien als losse modules die je zelf bij elkaar kunt zetten.

Wijzigen van je abonnement

  1. Kan ik mijn abonnement makkelijk opzeggen?

    Je kunt altijd telefonisch, maar vaak ook online je abonnement opzeggen. Let hierbij wel op de opzegtermijn zoals deze in je contract staat. Bij een 2-jarig contract kun je het contract pas na 2 jaar laten beëindigen.

  2. Kan ik mijn abonnement makkelijk wijzigen?

    Het is altijd mogelijk om je contract uit te breiden met een ruimere bel- data- of smsbundel. Het verschilt per contract/leverancier hoe vaak en wanneer je je bundel kunt verkleinen. Er zijn al abonnementen waarbij je gratis tot 1 keer per maand mag up- of downgraden.

  3. Wat als ik buiten mijn (bel/data/sms) bundel kom?

    Als je meer belminuten, meer smsjes of meer data gebruikt dan je abonnement toestaat, dan zul je voor het te veel gebruikte extra moeten betalen. Deze teveel gebruikte gegevens vallen buiten de bundel en zullen apart in rekening worden gebracht tegen een aanzienlijk hoger tarief.

    Bij veel providers krijg je een waarschuwings-sms als je bundel bijna opgebruikt is.