Hoe kies je een geschikte mobiele telefoon voor je kind?

Als ouder krijg je er op een gegeven moment mee te maken. Klasgenootjes van je kind hebben al een mobiele telefoon en nu wil hij of zij er zelf ook een. Of misschien vind je het zelf een prettig idee dat jouw zoon of dochter een mobieltje bij zich heeft.
Kinderen krijgen hun eerste mobiele telefoon steeds vroeger. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen hun eerste mobiele telefoon krijgen ligt nu rond de 10 jaar.

Waar moet je op letten als je op zoek gaat naar een geschikte mobiele telefoon voor je kind?  Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een abonnement met toestel, een Sim Only abonnement of een prepaid telefoon. Ook binnen deze vormen van mobiele telefonie zijn weer verschillende opties om uit te kiezen.

Iedere ouder heeft andere aandachtspunten die een belangrijke rol spelen tijdens het kiezen van een geschikte mobiele telefoon. De kans is groot dat je het belangrijk vindt om controle over de belkosten hebben, maar ook bepaalde (ongewenste) functionaliteiten kunnen een belangrijke rol spelen bij het kiezen. We nemen een tweetal aandachtspunten onder de loep die voor ouders het meest belangrijk zijn:  Functionaliteit en de (gebruikers)kosten van de telefoon.

Een mobiele telefoon is meer dan alleen bellen

Kinderen vinden mobiele telefoons geweldig. Je kunt tegenwoordig dan ook veel meer met een mobiele telefoon dan alleen bellen. Internetten, (online) spelletjes spelen, muziek luisteren en betalen via een mobiele telefoon wordt steeds gebruikelijker. Het is handig om alvast goed na te denken over al dit soort zaken. Zo kun je een goede keuze maken en kom je niet niet voor vervelende verrassingen te staan.

Mogelijke ongewenste functionaliteiten

  • Toegang tot internet, of delen van het internet.
  • Het spelen van (verslavende) spelletjes op de telefoon.
  • Muziek afspelen (bijvoorbeeld bij deelname in het verkeer, of tijdens de les).
  • Het downloaden van apps.
  • Een video- en/of fotocamera.

Veel van dit soort functionaliteiten zitten op vrijwel alle moderne mobiele telefoons en smartphones. Door een telefoon te kiezen waarbij je apps kunt kunt downloaden waarmee je de functionaliteiten van de telefoon kunt beperken (parental control), is het goed mogelijk om controle te krijgen op de functies van een mobiele telefoon.

Voorbeelden van parental control apps zijn: Famigo (voor android toestellen), Kids Place (voor android toestellen), AVG Family Safety (voor iPhone & Windows Phone) en AppCertain (voor iPhone).

7 tips om de telefoonkosten van kinderen in de hand te houden

Als je de kosten van een mobiele telefoon voor kinderen in de hand wilt houden, doe je er goed  aan een aantal zaken vooraf goed te onderzoeken.

We hebben 7 vragen opgesteld die je kunt gebruiken om erachter te komen of een bepaald abonnement of prepaid systeem past bij de controle die je op de telefoonkosten van een mobiele telefoon voor je kind wenst te hebben.
1. Wat zijn de tarieven voor bellen en sms’en? Wat kost bellen en sms’en buiten de bundel?
Bij een Sim Only abonnement en bij een abonnement met toestel krijg je meestal een bepaald aantal belminuten en sms’jes in ruil voor de vaste maandelijkse kosten van het abonnement. Dit wordt ook wel de belbundel en sms-bundel genoemd.

Bellen en sms’en binnen de afgesproken belbundel is vaak een stuk goedkoper dan bellen en sms’en buiten de bundel. Een goede inschatting van het aantal benodigde belminuten en sms’jes is essentieel om de kosten van zo’n abonnement in de hand te houden.

Een prepaid telefoon heeft geen belbundel of sms-bundel , maar werkt met tarieven die onafhankelijk zijn van de mate van gebruik. Met een prepaid telefoon kan je kind nooit ongemerkt veel kosten maken, omdat er altijd vooraf een tegoed moet worden aangeschaft. Het grote nadeel van een prepaid telefoon is echter dat de tarieven voor bellen en sms’en vaak veel hoger zijn dan bij een Sim Only abonnement of een abonnement met toestel.
2. Kun je een limiet instellen voor de (maandelijkse) kosten van het gebruik?
Bij een aantal telefoonaanbieders kan een maximum qua telefoonkosten kan worden ingesteld bij een Sim Only abonnement. Op deze manier spelen deze aanbieders goed in op de behoefte van ouders om controle te hebben op de kosten van de mobiele telefoon van hun kind.

Ook zijn er abonnementen waarbij je na het bereiken van zo’n maandelijkse limiet nog maar naar drie vooraf geselecteerde telefoonnummers kunt bellen. Zo kan je kind bijvoorbeeld altijd nog naar zijn of haar huistelefoon, of naar de mobiele telefoons van de ouders bellen.
3. Wat zijn de tarieven voor mobiel internet en wat gebeurt er als het datalimiet is bereikt?
Mobiel internet wordt steeds populairder. Vanwege het zeer intensieve internetgedrag van veel gebruikers zijn de kosten voor mobiel internet inmiddels meestal afhankelijk van het datagebruik.

Een mobiel internet-abonnement wordt nu meestal gekoppeld aan een databundel. Met een databundel kun je voor een vast bedrag per maand een bepaalde hoeveelheid aan dataverkeer verbruiken.

Net als bij belbundels en sms-bundels moet je bij de aanschaf van een databundel goed letten op de kosten buiten de bundel. Bij sommige providers gelden zeer ongunstige tarieven voor dataverbruik buiten de databundel, maar er zijn ook mogelijkheden waarbij de toegang tot internet wordt geblokkeerd wanneer het datalimiet is bereikt, of abonnementen waar de snelheid bij het bereiken van het datalimiet drastisch wordt verlaagd, maar geen extra kosten in rekening worden gebracht.

Er zijn ook databundels waarbij er geen extra kosten in rekening worden gebracht bij overschrijding van de bundel. In deze gevallen wordt de de snelheid van de internetverbinding flink verlaagd.
4. Kun je betaalmogelijkheden via de mobiele telefoon blokkeren?
Er zijn allerlei manieren om met een mobiele telefoon te betalen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met het versturen van een sms’je een vrij groot bedrag te betalen via je telefoonrekening, of bepaalde abonnementen af te sluiten die maandelijks via je telefoonrekening worden betaald.

Bij sommige telefoonaanbieders is het mogelijk om dit soort services uit te schakelen. Een handige optie, die een hoop narigheid kan voorkomen.
5. Kun je bellen naar betaalde servicenummers en naar het buitenland blokkeren?
Bij veel aanbieders is het ook mogelijk om bellen naar betaalde servicenummers en bellen naar het buitenland te blokkeren. Als het niet nodig dat je kind dit soort telefoongesprekken voert, is het handig om van zo’n blokkering gebruik te maken, want de kosten kunnen flink oplopen.
6. Komt een abonnement op jouw naam te staan?
Om een mobiel abonnement af te sluiten in Nederland dien je tenminste 18 jaar te zijn. Dit betekent dat bij de keuze voor een Sim Only abonnement of een abonnement met toestel voor een kind onder de 18 geen mogelijkheden zijn om zo’n abonnement op naam van het kind te zetten. Handig, omdat alle facturen en betalingen via de ouders lopen die zo de uitgaven gemakkelijk in de gaten kunnen houden.
7. Kun je ervoor zorgen dat er geen betaalde apps gedownload kunnen worden?
Bij sommige telefoons heb je een creditcard nodig om apps te kunnen kopen. Er zijn ook telefoonaanbieders die het mogelijk maken apps via je telefoonrekening te verrekenen. Let bij de keuze van een telefoonaanbieder goed op de beperkingen die je op het aankoopgedrag van betaalde apps kunt instellen.

Ook zijn er telefoons waar je een password kunt instellen voor de aanschaf van apps en er zijn speciale apps die je kunt downloaden om controle te hebben over de functionaliteiten op het mobiele apparaat. Voor dit soort apps kun je zoeken op de term ‘parental control’ in de verschillende appstores.

Telefoonaanbieders met de optie van een belplafond

Momenteel bieden de volgende providers de mogelijkheid om gebruik te maken van een belplafond.

  • Simpel
    Bij telefoonaanbieder Simpel kun je een Sim Only abonnement afsluiten waarbij je precies kan instellen tot wel bedrag je kunt bellen, sms’en en internetten. Bij Simpel kun je 3 nummers kiezen die je nog wel kunt bellen na het bereiken van het belplafond. Zo kan je kind je dus gegarandeerd altijd  bereiken.
  • hollandsnieuwe
    Bij telefoonaanbieder hollandsnieuwe kun je een Sim Only abonnement afsluiten waarbij je niet zomaar buiten je bundel kunt bellen, sms’en en internetten. Als je de bundel hebt verbruikt, dien je het tegoed op te laden, waarmee je voor de zelfde kosten als binnen de bundel kunt bellen, sms’en en internetten.

Ben
n n y
Het is mogelijk zelf een waarschuwingslimiet in te stellen. Ook zijn er databundels waarbij je na het bereiken van de limiet nogsteeds gratis kan internetten met een sterk teruggebrachte snelheid.

Hi
n n y
Je ontvangt een sms-bericht wanneer de databundel is overschreden.

hollandsnieuwe
y
Bij HollandsNieuwe kun je een Sim Only abonnement afsluiten waarbij je niet zomaar buiten je bundel kunt bellen, sms’en en internetten.
y
Bij HollandsNieuwe kun je een Sim Only abonnement afsluiten waarbij je niet zomaar buiten je bundel kunt bellen, sms’en en internetten.
y
Bij HollandsNieuwe kun je een Sim Only abonnement afsluiten waarbij je niet zomaar buiten je bundel kunt bellen, sms’en en internetten.

KPN
n n y
Je ontvangt een sms-bericht bij 80% verbruik van de databundel en tevens wanneer de databundel is overschreden.

MTV Mobile
n n n
Na het gebruik van je maandelijkse databundel kun je blijven internetten maar wordt je snelheid teruggebracht tot 64 kb/s. Met deze snelheid kun je nog steeds tweeten, liken, pingen en porren, maar zijn niet alle gebruiksmogelijkheden onbeperkt.

Rabo mobiel
n n n

Robin mobile
n
Robin Mobile biedt abonnementen aan waarbij je voor een vast bedrag per maand (v.a. 29,95) onbeperkt kunt bellen, sms’en en internetten
n
Robin Mobile biedt abonnementen aan waarbij je voor een vast bedrag per maand (v.a. 29,95) onbeperkt kunt bellen, sms’en en internetten
n
Robin Mobile biedt abonnementen aan waarbij je voor een vast bedrag per maand (v.a. 29,95) onbeperkt kunt bellen, sms’en en internetten

Simpel
n
Het is mogelijk om een plafond in te stellen voor de maandelijkse kosten voor bellen, sms’en en dataverbruik.
n
Het is mogelijk om een plafond in te stellen voor de maandelijkse kosten voor bellen, sms’en en dataverbruik.
n
Het is mogelijk om een plafond in te stellen voor de maandelijkse kosten voor bellen, sms’en en dataverbruik.

Simyo
n n n
Je ontvangt een sms-bericht bij 50% verbruik van de databundel en tevens wanneer de databundel is overschreden

Sizz
n n n

Tele2
n n n
Je ontvangt een sms-bericht bij 50% verbruik van de databundel en tevens wanneer de databundel is overschreden.

Telfort
n n n
Je ontvangt een sms-bericht bij 80% verbruik van de databundel en tevens wanneer de databundel is overschreden.

T-Mobile
n n n
T-Mobile geeft aan in ‘sommige gevallen’ een waarschuwings-sms te versturen bij het overscheiden van de databundel.

Vodafone
n n n
Je ontvangt een sms-bericht bij 90% verbruik van de databundel en tevens wanneer de databundel is overschreden.

Youfone
y y
Youfone stuurt ​gratis waarschuwingsberichten per sms bij een verbruik van 80% of meer
y
Het dataplafond is standaard ingesteld wanneer je nu een abonnement bestelt met een internetbundel. Extra kosten buiten de bundel voor nationaal internetverbruik is dus niet mogelijk.