Vragen over energie

Algemene informatie over de energierekening

  1. Wat is het verschil tussen transportkosten en levering?

    De levering van stroom en gas gaat over de hoeveelheid stroom en gas die je daadwerkelijk gebruikt. De rekening van de geleverde grondstoffen vind je op de factuur van jou energieleverancier.

    Om gas en stoom bij je huis te kunnen ontvangen moet het eerst naar je woning worden getransporteerd. Dit gaat via een ondergronds netwerk van kabels en leidingen. Het onderhouden van dit netwerk gebeurt door de netbeheerder en de kosten voor het onderhouden hiervan worden de transportkosten genoemd. Het is niet mogelijk om een andere netbeheerder te krijgen op je adres.

    Ter verduidelijking: Dit netwerk van kabels en leidingen is vergelijkbaar met wegennetwerk waarover je je kunt verplaatsen als je bijvoorbeeld op bezoek gaat bij een familielid. Als inwoner van Nederland heb je ook geen keuze in wie dit wegennetwerk beheert.

  2. Wat is vastrecht?

    Op de factuur van je leverancier wordt de term vastrecht gebruikt voor de kosten die je maakt om gas en stroom te kunnen gebruiken. Onder vastrecht vallen bijvoorbeeld het gebruik van kabels en leidingen en administratiekosten. Je kunt de vastrecht kosten goed vergelijken met de abonnementskosten van bijvoorbeeld je telefoon. De variabele kosten (de kosten per kWh stroom of per m3 gas) zijn hierbij vergelijkbaar met de belkosten per minuut. Bij een hoge abonnementsprijs heb je vaak lagere belkosten per minuut. Bij een hoger bedrag aan vastrecht heb je vaak lagere kosten per kWh of m3.

  3. Wat is de regiotoeslag?

    Regiotoeslag heeft te maken met het ontvangen van gas. Omdat het Nederlandse gas vanuit Groningen verder gedistribueerd wordt, zijn de transportkosten van gas hoger als je verder weg woont van Groningen. Middels de regiotoeslag worden deze kosten aan je doorberekend. Hoe verder je regio van Groningen af ligt, hoe hoger de toeslag.

  4. Zijn de bedragen die ik bij keuze.nl te zien krijg gelijk aan het totaal op mijn energierekening?

    De prijzen zijn gebaseerd op een geschat verbruik van gas en stroom. Wanneer je meer of juist minder gebruikt, zal het totaal te betalen bedrag uiteraard verschillen. Het tarief per kWh of per m3 zal normaal gesproken wel gelijk blijven.

  5. Ik zie op mijn jaarrekening dat de netwerkkosten zijn gestegen maar ik heb een vast contract voor drie jaar hoe kan dat?

    De netwerkkosten worden door je stoomleverancier gefactureerd maar deze kosten komen niet ten goede aan de leverancier. De netwerkkosten worden bepaald door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en ze zijn voor de transportkosten en regiotoeslag van jou energie. De vastliggende tarieven hebben alleen betrekking op de prijs per kWh stroom en de prijs per m3 gas. Alle andere kosten kunnen blijven schommelen.

  6. Wat zijn de kosten voor netbeheer?

    De kosten voor het netbeheer worden door de Nederlandse Mededingingsautoriteit elk jaar opnieuw vastgesteld. In 2013 zijn de kosten voor netbeheer voor stroom rond de €20,- per maand en voor gas rond de €15,- per maand. De netwerkkosten van jouw netbeheerder staan onderaan benoemd in het tariefopbouw-overzicht van het door jou gekozen energiecontract.

  7. Wat is het verschil tussen nachttarief en avondtarief?

    Als je gebruik maakt van een dubbele meter, dan maak je gebruik van een dagtarief en een avond- of nachttarief. Het dagtarief is hierbij altijd hoger dan het avond- of nachttarief. Afhankelijk van hoe laat het lagere tarief ingaat, wordt het avond- of nachttarief genoemd. Avondtarief loopt van 21.00 tot 07.00 uur en het nachttarief loopt van 23.00 tot 07.00 uur. De netbeheer bepaalt op welk moment het lagere tarief in gaat.

  8. Is het voordeliger om een dubbele meter te nemen in plaats van een enkele?

    Wanneer je een enkele meter hebt, dan is het tarief altijd het zelfde. Met een dubbele meter is het dagtarief vaak iets hoger dan dat van een enkele meter. Het nachttarief is daarentegen flink lager. Het is dus pas lonend om een dubbele meter te hebben wanneer je een substantieel deel van je stroomverbruik in de avond- of nachturen kunt plannen.

  9. Ik verbruik niet elke maand evenveel energie, waarom moet ik dan toch elke maand hetzelfde bedrag betalen?

    Energieleveranciers werken op basis van een verbruik per jaar. Het hierbij behorende bedrag wordt door 12 gedeeld en dit bedrag wordt vervolgens elke maand bij je gefactureerd. Deze werkwijze word toegepast omdat het ondoenlijk is om elke maand van iedereen de meterstanden te verkrijgen.

  10. Het is nu al februari. Wanneer krijg ik nu eindelijk mijn eindrekening?

    Het verschilt per leverancier en per regio wanneer je de eindafrekening ontvangt. Je kunt er van uit gaan dat de afrekening ongeveer een jaar na de vorige afrekening komt. Ook kun je er op rekenen dat de afrekening binnen 8 weken na het opnemen of opsturen van de meterstanden word toegestuurd. Als je een slimme meter hebt, dan geeft deze zelf de meterstanden door.

Waar op te letten bij een overstap

  1. Als ik overstap van energieleverancier behoud ik dan wel dezelfde waterleverancier?

    Anders dan de energiemarkt is de watermarkt nog niet vrijgegeven. Dit betekend dat je net als bij de netbeheerder voor stoom en gas, ook niet kunt kiezen wie jou waterleverancier is. Zolang je niet verhuist behoud je dus altijd dezelfde waterleverancier.

  2. Ik ben alleenstaand en verbruik maar relatief weinig energie. Mijn jaarverbruik is ongeveer 950 kuub gas en 1800 kilowattuur aan stroom. Heeft het gezien mijn lage energieverbruik überhaupt wel zin om over te stappen?

    Als je bij een andere leverancier tegen lagere kosten het zelfde kunt krijgen, dan heeft het zin om over te stappen. Alle kleine beetjes helpen! Let bij je vergelijking niet alleen op de kosten per kWh en m3, maar ook op de hoogte van het vastrecht-tarief. Hiernaast kun je door over te stappen vaak profiteren van ‘nieuwe klanten-kortingsacties’ Afhankelijk van het nieuwe contract kan deze korting tot in de honderden euro’s oplopen.

  3. Ik wil overstappen naar een andere energieleverancier, kan dat zomaar?

    Je kunt altijd overstappen van energieleverancier en de opzegtermijn is hierbij altijd 30 dagen. Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, dan kun je bij voortijdig opzeggen wel een boete krijgen. Gelukkig zijn er verschillende leveranciers die deze boete van je overnemen als je klant bij deze nieuwe leverancier wordt.

  4. Ruikt groen gas ook anders dan het gas die ik nu krijg?

    Nee, de geur van groen en grijs gas is exact het zelfde. Voor de gebruiker zijn er totaal geen verschillen. De verschillen zitten in de manier hoe het gas opgewekt wordt. Grijs gas wordt opgewekt uit brandstoffen die op kunnen raken (denk bv aan steenkool). Voor groen gas worden onuitputtelijke brandstoffen gebruikt en dit is daardoor beter voor het milieu. (denk aan wind- zon- en waterenergie).

  5. Ik ga overstappen. Wat zijn de volgende stappen?

    Overstappen van energieleverancier is heel makkelijk. Je hoeft hiervoor alleen maar de nieuwe leverancier opdracht te geven het overstappen te regelen. Ten behoeve van de overstap moet je zelf de meterstanden noteren en deze aan je nieuwe leverancier toesturen. Je nieuwe leverancier zal hier om vragen zodra het nodig is.

  6. Moet ik nog iets aanpassen aan mijn apparaten als ik overstap naar een andere energieleverancier?

    Nee, het is niet nodig om apparaten aan te passen als je naar een andere energieleverancier gaat. Het product dat je gaat ontvangen is precies het zelfde als het product dat je nu ontvangt. Indien gewenst kun je, in plaats van je huidige enkele meter, wel een dubbele of slimme meter laten monteren.

  7. Moet ik elk jaar overstappen om korting te krijgen op mijn energierekening?

    Bij vrijwel alle leveranciers blijven de tarieven voor gas en stroom gelijk. Binnen de energiebranche bestaan geen kwantum- of no-claim kortingen voor trouwe klanten. Om een korting te krijgen kun je dus het beste elk jaar een nieuwe leverancier kiezen die of goedkoper is, of die een scherpe actiekorting aanbiedt.

  8. Wat gebeurt er als de overstap mislukt? Kom ik dan zonder stroom te zitten?

    Nee, je komt nooit zonder stroom te zitten. Als de overstap niet lukt, dan blijf je bij je oude leverancier. Het gebeurt echter vrijwel nooit dat een overstap niet goed gaat.

Vragen over het contract

  1. Wat is het voordeligst? Een contract voor 1 jaar of voor 3 jaar?

    Het is moeilijk te zeggen wat het voordeligst is. Dit hangt af van de vaste kosten en de variabele kosten binnen beide contracten. Als je er van uit gaat dat je de volledige termijn van je contract klant blijft, dan is het langere contract meestal voordeliger. Je krijgt immers een grotere korting van de leverancier als dank dat je voor een langere periode klant blijft.

  2. Ik heb een contract afgesloten voor 3 jaar vast wat gebeurt er na die drie jaar met mijn contract?

    Na deze 3 jaar blijft je bestaande contract gewoon doorlopen onder dezelfde voorwaarden. De enige verschillen zijn dat de tarieven wel kunnen veranderen en je na de contractperiode je contract zonder boete kunt laten beëindigen.

  3. Wat is beter? Een contract met vast of variabel tarief?

    Het hangt van je eigen wensen af wat beter is, hier is dan ook geen eenduidig antwoord op te geven. Bij een variabel tarief kunnen de prijzen tijdens je contract veranderen en hierdoor heb je dus minder zekerheid over de kosten. De kosten kunnen hierbij hoger, maar ook lager worden. Met een vast contract weet je precies waar je aan toe bent, maar profiteer je niet van tussentijdse prijsdalingen.

  4. Ik heb een vast contract dat nog twee jaar doorloopt maar wil toch nu graag overstappen. Krijg ik nu een boete?

    Het verschilt per energieleverancier of je een boete krijgt en hoe hoog deze is. Lees hiervoor de voorwaarden die horen bij het nu lopende contract.